Hvordan lærer voksne bedst?

E-learning
Hvordan lærer voksne bedst?
Henrik Andersen
-
27/09/2022
-

I dag foregår undervisningen i grundskolen på mange forskellige måder. Tiden med stillesiddende klasseundervisning med en læsebog, en opgavebog og undervisning på en væghængt kridttavle er derfor passé.

Det er den, fordi al forskning har vist, at børn lærer bedst, når de får mulighed for at tillære sig kundskaber på den metode, der passer til netop dem. Nogle lærer således nemmest 7-tabellen ved at se den i en bog, andre ved at hoppe den i et hinkefelt i skolegården. Og voksne er lige sådan.

Alligevel er meget kursusmateriale i dag fortsat bestående af bøger og Powerpoint-præsentationer. Og det er en skam, da det kun rammer ganske få deltageres foretrukne læringsmetode.

Men hvordan lærer voksne så bedst?

Forskellen på børn og voksne

Når du træder ind et undervisningsmiljø – hvad enten det er et fysisk eller virtuelt klasselokale – møder du en flok af forskellige mennesker. Nogle har måske ikke deltaget i undervisning siden de gik i Folkeskolen eller gymnasiet. Andre er vant til at deltage i kurser eller tilegne sig ny viden gennem E-learning.

Her adskiller voksne sig fra børn, som er vant til at blive undervist på daglig basis. Heldigvis opvejes den måske manglende nylige undervisningserfaring sig som regel af, at voksne befinder sig i klasselokalet af egen fri vilje og – hvad vigtigst er – af egen interesse.

Det betyder, at man et langt stykke hen ad vejen er hjulpet godt på vej som underviser af kursisternes eller de studerendes nysgerrighed og lyst til at lære nyt.

Det betyder dog ikke, at man blot kan læne sig tilbage og lade bøgerne klare størstedelen af undervisningen. I hvert fald ikke, hvis de studerende skal holdes til ilden – og man i øvrigt som underviser har intentioner om at blive tilvalgt igen, næste gang de nuværende kursister skal på kursus.

Ikke alle voksne lærer bedst på samme måde

Undervisningen kan godt tage udgangspunkt i god faglitteratur indenfor det emne, der skal undervises i. Men der skal mere til. Det er nemlig ikke alle voksne, der er bogligt stærke og da slet ikke, hvis det er mange år siden, de sidst sad på skolebænken. Det er heller ikke alle, der er vant til at læse og som følge deraf har en noget nedsat læsehastighed end de studerende, der er vant til hive bøgerne frem.

For at tilgodese denne gruppe i klasselokalet, bør undervisningen også bestå af noget visuelt, som f.eks. tavleundervisning eller undervisningsfilm. For dem der lærer bedst af en praktisk tilgang, skal der helst også være noget hands-on-undervisning.

Og det er netop essensen af det hele: Voksne lærer bedst på deres egne måde. Så når du inddrager alle de forskellige tillærings- og undervisningsteknikker, sørger du for at ramme bredt og får dermed også flest med i undervisningen.

Copyright 2024 - Pilanto Aps